Författararkiv: Tag ej bort

Ugnsrostad småpotatis med honung och rosévin

Har fått äran att testa en box rosévin som heter René Barbier Rosado, nr 2751 på Systembolaget. Ett bärigt, spanskt vin som passar i sommarkvällen. Mycket somrigt och friskt i smaken. Roséboxen är en fröjd för sig, designad av Camilla Thulin. En färgsprakande förpackning som är fin att ha på bordet, på samma sätt som vinet är en njutning för gommen.

René Barbier Rosado är ett torrt, fruktigt och aromatiskt rosévin med toner av röda bär, kryddor och örter.
Det är ett utmärkt sällskapsvin och matvin som främst passar till grillat, tapas, kyckling- och fiskrätter.
René Barbier Rosé är en blandning av de spanska druvorna 60% Tempranillo, 20% Garnacha och 20% Cariñena.

Till det goda rosévinet serverade jag ett par fina bitar grillade karrékotletter och ugnsrostad småpotatis. Behåll skalet på vid tillagningen. Det färdiggrillade köttet toppade jag med Hunt´s BBQ-sås Honey.

Ugn: 200 grader i cirka 40-45 minuter

Det här behöver du

1 påse delikatesspotatis, (c:a 900 gr)

2 msk mörk balsamvinäger

1 msk olivolja

1 msk flytande honung

1 st pressad vitlöksklyfta

0,5 msk flingsalt

svartpeppar

Till servering:

0,5 dl finhackad gräslök

0,5 dl finhackad rödlök

en nypa flingsalt

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda balsamvinäger, olivolja, honung, pressad vitlök, flingsalt och svartpeppar till en marinad. Lägg småpotatisen, med skalet på, i en ugnsfast form. Häll över marinaden och blanda väl med potatisen. Rosta potatisen i mitten av ugnen i cirka 40-45 minuter, (rör om någon/några gånger under tiden så de blir jämnrostade). Lägg upp potatisen i en skål och toppa med flingsalt, gräslök och rödlök innan servering.

Muffins fyllda med rabarber och vit choklad

Mmmm…. Muffins fyllda med rabarber och vit choklad. Ett mycket enkelt recept, som inte behöver vispas fluffigt med elvisp, utan smeten rörs/vispas bara försiktigt ihop för hand.

Antal: 12 st

Ugn: 175 grader i cirka 20-25 minuter

Det här behöver du

150 g rabarber (3-4 st stänglar)

2,5 msk strösocker + 1 dl strösocker

100 g rumstempererat smör

0,5 msk vaniljsocker

2 st ägg

1 dl mjölk

2,5 dl vetemjöl, (150 g)

2 tsk bakpulver

100 g vit grovhackad choklad

1 tsk mortlade kardemummakärnor –som jag uteslöt

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175°.

2. Skölj och finhacka rabarbern. Blanda den med 2,5 msk strösocker.

3. Rör smör, vaniljsocker och 1 dl strösocker mjukt. Tillsätt äggen, ett i taget, (här vispade jag för hand med en ballongvisp). Tillsätt mjölken.

4. Blanda vetemjöl och bakpulver i en bunke. Sikta ner, (för att undvika mjölklumpar)  genom en sil i äggsmeten. Hacka chokladen grovt och tillsätt till smeten. Tillsätt hälften av rabarbern.

5. Fördela smeten i muffinsformar. Toppa med resterande rabarber. Grädda c:a 25 min. Kontrollera med en sticka att muffinsen är ”torra” inuti.

Allt om mat

Kyckling med knaperstekt bacon

Hur ser egentligen en kyckling ut..??? Från början liksom..?

I alla fall brukar kycklingfiléerna i fryspåsarna som jag bär hem vara GIGANTISKA! Om det t e x i ett recept rekommenderas 4 st kycklingfiléer, räcker det med största säkerhet att tina 2 st. Alltså hur BIG är kycklingen från början? Jag kan liksom inte se det framför mig.

Kikar man sedan lite mera närgånget på filéerna så ser man små ”stickhål”. Antar att de är ”uppblåsta” med vatten och därav storleken. Jag köper alltid svensk kycklingfilé, av de två kändaste märkena. Har tänkt att de inte innehåller vatten, eller?

Finns säkert någon tanke med det hela, (kilopris etc). How do I know?

Kommer i alla fall att fortsätta fylla frysen med kycklingfiléer, med eller utan vatten.

Receptet nedan avser 4 st normalstora kycklingfiléer, (eller 2 st gigantiska filéer), ha!

Portioner: 4 st

4 normalstora kycklingfileér

salt

peppar

paprikapulver

Sås

3 dl grädde

1 dl creme fraiche

1 hönsbuljongtärning

2-3 pressade vitlöksklyftor

1 msk fransk senap

gräslök eller persilja, klippt i småbitar

Topping

1-2 pkt knaperstekt bacon

tärnad gurka, cirka 1/4 bit

Serveringsförslag: Kokt potatis, pressad potatis eller ris. Grönsallad.

Gör så här

Dela kycklingfiléen i 3-4 bitar på längden. Bryn kycklingen runt om i smör i stekpanna. Krydda med salt, peppar och paprikapulver. Tag åt sidan.

Vispa i ingredienserna till såsen och lägg sedan tillbaka kycklingen i stekpannan. Låt puttra i 10 minuter. Stek baconen knaprig. Tärna gurkan.

Vid servering toppas kycklingen med bacon och gurka.

Falsk fläskfilé

Falsk fläskfilé …varför inte! Jag testar allt jag kommer över! För er som inte testat rätten förut, (är tydligen en klassiker) så går det hela ut på att blandfärs blandas med aromat, formas till en ”fläskfilé” och fryses in i cirka 2 timmar. Därefter går den snabbt att tillaga.

Jag förberedde ”min” falska fläskfilé genom att frysa in rullen ett par dagar innan –tag då fram rullen och tina i nån timma innan tillagning. Rullen får inte tina helt utan ska vara halvfrusen när man skivar upp den. 

(Aromat innehåller Glutamat -nån som vet vad man kan ersätta med?! Vanligt salt, kanske??? Tacksam för tips).

”Fläskfilé”

cirka 500-600 gram blandfärs

1,5 – 2 msk aromat

Sås

2 dl grädde

2 dl creme fraiche

2 msk kalvfond

1 msk kinesisk soja, eller colorit

paprikapulver

salt, efter smak

peppar

Serveringsförslag: Kokt potatis/klyftpotatis, gröna ärtor och lingon/gelé

Tips! Toppa gärna med knaperstekt bacon, champinjoner och riven ost, innan gratinering.

Gör så här

Fläskfilé: Blanda färs med aromat. Forma färsen till en rulle, (fläskfilé-look-a-like) på en bit plastfilm eller smörpapper och frys in i cirka 2 timmar. Sätt ugnen på 175 grader. Rullen skäres halvfrusen i cirka 15 mm skivor. Stek dem färdiga på båda sidor i smör i en stekpanna. Lägg över bitarna i en ugnsfast form. Spara stekflottet.

Sås: Vispa ur stekpannan med alla ingredienser till såsen och låt puttra ihop i några minuter. Häll såsen över köttbitarna och ställ in ugnsformen i mitten av ugnen i cirka 10-15 minuter.

Stek skivorna, spara flottet och använd till såsen.

Scones med lemon curd och vallmo

Jag brukar ibland ”snöa in mig” på scones. Till helgerna vill jag ofta prova nya varianter, fast jag redan har DET receptet. Det här receptet hittade jag hos Allt om mat och även om jag tyckte sconesdegen var i kletigaste laget att hantera, så blev de fina. Ursprungsreceptet avser 8 st, men när jag gjort degen bestämde jag mig för att klicka ut 6 st scones. Blev DET bra? Nja, de blev förstås större, när de var klara, än vad jag tänkt mig. Nästa gång följer jag receptet och klickar ut 8 st, som jag hoppas blir knubbigare. Smaken då? Vill man börja dagen med en sockerkick is this the one! Annorlunda, verkligen..!

”Liknande scones serveras på News Bar & Café vid 5:e avenyn på Manhattan och har fått inspirera till dessa krämiga scones med lite krispighet från vallmofröna. Mängden mjölk är mindre än i övriga scones.”/Allt om mat

Någon mer som tycker att texten är liten att läsa i bloggen? Jag håller på att försöka lösa det…

Scones

Antal: 8 st

Ugn: 225 grader

Ingredienser

5 dl vetemjöl, (300 g)

2 tsk bakpulver

1 dl strösocker

2 msk vallmofrön, blå

75 g smör kylskåpskallt

1,5 dl mjölk

1 dl lemon curd

2-3 droppar gul karamellfärg

Att doppa i: strösocker

Gör så här

1. Sätt ugnen på 225°. Blanda vetemjöl, bakpulver, socker och vallmofrö i en bunke.

2. Skär smöret i tärningar. Finfördela smöret i mjölblandningen med fingrarna eller en gaffel. Häll i mjölken och arbeta snabbt ihop till en smulig deg. Rör ut lemon curd med karamellfärg till en slät kräm. Vänd försiktigt ner lemon curd i den smuliga degen.

3. Häll upp 1/2 dl strösocker på en tallrik. Med 2 skedar tar du ut ditt antal scones i klickar som efter hand doppas i strösocker. Lägg vartefter på bakpappersklädd plåt.

4. Grädda mitt i ugnen 15-17 minuter eller tills de fått fin färg.

Rabarberpaj med knäckigt kolatäcke

Tack snälla Marie S-C för de finfina rabarberna! Med dessa i min ägo förgylls därför denna kväll med en rabarberpaj med härligt knäckigt kolatäcke. Under täcket har jag gömt hackad vit choklad. Ja, betyget här hemma lyder, ”asgott” och det tolkar jag som godkänt.

Ugn: 150 grader i cirka 40-50 minuter

Det här behöver du

5 st rabarberstjälkar, (cirka 500 g rabarber)

2 dl strösocker

2 dl vetemjöl

2 dl havregryn

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

en knivsudd salt

125 g smör

0,5 dl grädde

0,5 dl ljus sirap

100 g hackad vit choklad

Till servering: Glass, grädde el vaniljvisp/sås

Gör så här

Sätt ugnen på 150 grader.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

Smält smöret i en kastrull och tillsätt grädde och sirap, rör om. Blanda samman med de torra ingredienserna.

Ansa och skär rabarberna i bitar. Fördela dem i en pajform. Hacka chokladen och strössla den över rabarberna. Toppa med smeten.

Grädda pajen i mitten av ugnen i cirka 40-50 minuter. Låt svalna en aning innan servering -då blir den extra knäckig!

Servera med vispad vaniljsås, grädde eller vaniljglass.

Magners Original Irish Cider

En cider som passar mig! Normalt sett dricker jag sällan cider, eftersom jag tycker att cider är alldeles för sött. Däremot dricker jag, emellanåt, både öl, rött-, vitt- och rosévin. Det är svårt att beskriva denna irländska cider. Första klunken var inte god! MEN därefter, godare och godare för varje klunk och sedan var jag såld. Den är inte lika söt som den cider jag druckit tidigare och jag kommer definitivt att köpa Magners irländska cider igen. Serveras med fördel med en isbit i. Det blir mums i sommar!

_______________________________________________________
Under maj månad översållas äppelträden av sina väldoftande ljusrosa blommor. Lagom till detta lanseras nu Magners Original Irish Cider i Systembolagets fasta sortiment!
Magners Original Irish Cider är en lätt kolsyrad äppelcider skapad av 100% färskpressad äppeljuice från hela 17 olika äppelsorter. Hemligheten bakom cidern är den unika och naturliga smaken.
Cidern innehåller inga smakaromer, färgämnen eller tillsatt socker, detta resulterar i en ren och naturlig äppelsmak.
Entreprenören William Magner startade sin produktion av cider redan 1935 i den lilla orten Clonmel som ligger beläget mitt i äppellundarnas rike på södra Irland.
William Magners cider blev snabbt etablerad i industrin och idag är Magners den mest populära cidern på Irland. Magners är också en av Irlands största exportsuccéer. 
Magners Cider är ett rent hantverk då fruktsaften till Magners pressas med samma teknik idag som för 70 år sedan.
Juicen fermenteras och lagras sedan i flera månader på fat innan den är redo att drickas.
Systembolagets artikelnummer: 1843
Pris: 29,90 för 568 ml
Alkoholhalt: 4,5%
Smak: Fruktig smak med tydlig ton av röda äpplen
Severa Magners Original Irish Cider i ett glas med mycket is
_____________________________________
Produkter utskickade för recension. Mina åsikter är mina och har inte påverkats av tredje part.

Vitkålsgratäng

Har på flertalet bloggar snubblat över detta recept på urgod vitkålsgratäng. Är helt klart mycket godare än det låter och därför hamnar receptet här på ”min sida – min kokbok på nätet”. Prova gärna om ni vill!

Till vitkålsgratängen serverade jag grillad fläskfilé och grönsallad …och så en klick bea oxå!

Portioner: 4-6 st

Ugn: 225 grader

Vitkålsgratäng

600 g vitkål, (cirka 1/2 vitkålshuvud utan stam)

1 gul lök

2 st vitlöksklyftor

2 dl grädde, 40 %-ig

0,5 msk sambal olek

2 dl smakrik riven ost, ex-vis Kvibille Cheddarost

salt och peppar

smör att steka i

Gör så här

Strimla vitkålen i mindre bitar. Hacka gul lök. Bryn vitkål och gul lök samt pressad vitlök i stekpanna med en rejäl klick smör. Vitkålsblandingen ska bli mjuk och glansig. Tillsätt sambal olek och grädde och låt puttra ihop litegrann. Smaka av med salt och peppar. Häll över i en ugnsfast form. Toppa med riven ost. Gratinera i mitten av ugnen i cirka 15 minuter, tills osten fått fin färg.

LCHF-vänligt!

Lakritspannacotta

På andra försöket är jag riktigt nöjd med resultatet av lakritspannacotta! Jämfört med tidigare försök har jag nu utökat sockermängden, (då lakritssmaken kommer fram på ett tydligare sätt) och skippat äkta vaniljstång.

(Mitt lakritspulver har jag köpt på Tebladet i Linköping).

Så här kommer jag att göra lakritspannacotta i framtiden!

Antal: 6 st små portioner

Det här behöver du

2 st gelantinblad

5 dl grädde, 40 %-ig

4 msk strösocker

1,5 msk lakritspulver

1 msk vaniljsocker

Till servering: Hallon, florsocker, citronmeliss

Gör så här

Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten. Koka upp grädde, strösocker och lakritspulver under vispning, låt puttra på svag värme i några minuter. Tag från plattan och rör ner vaniljsocker. Krama ur gelantinbladen och vispa ner i smeten. Häll upp i portionsglas och plasta in och låt stelna i kylen i minst 3 timmar.

Hallonspegel: Värm frysta hallon i en kastrull, (utrört i några droppar vatten). Låt svalna och toppa pannacottan med hallonsåsen. Pudra gärna över lite florsocker precis innan servering och garnera eventuellt med citronmeliss.

Pulled pork

Smakrik gryta kallad pulled pork. Koka köttet i barbecuesås och lök tills det är riktigt mört och låt sedan var och en lägga upp den goda köttgrytan i bröd. Servera med ex-vis tomatsalsa, majs, rödlök, gräddfil o s v.

I grytan använder jag Hunt´s Honey Hickory, som jag brukar hitta i ”Amerika-hyllan” på Citygross, se bild nedan!

Pulled pork

Det här behöver du

cirka 1-1,3 kg fläskkotlett i bit, (med eller utan ben)

flingsalt

nymalen svartpeppar

chilipulver

paprikapulver

2 gula lökar

1 vitlök solo, alt 4 vitlöksklyftor

2 dl vatten

3 msk kalvfond

3 dl barbequesås med rökig smak, ex-vis Hunt´s Honey Hickory

Serveringsförslag: Se nedan

Gör så här

Klappa in kryddorna i köttet. Lägg över köttet i en ugnsfast gryta med lock. Klyfta gul lök och vitlök och fördela runt köttet. Blanda vatten, fond och barbequesås och häll ner i grytan, över köttet. Lägg på locket och låt stå på nedersta falsen i cirka 120-125 grader (inte mer), i cirka 6 timmar, beroende på köttets storlek. Min bit vägde 1,3 kg och jag tog ut den efter 7 timmar. När köttet lossnar lätt, när man drar i det med en gaffel, är det klart! Dra isär köttet direkt i grytan med en gaffel, så det faller isär och blandas med såsen. Mmmmm!

Serveringsförslag: Servera först och främst med en bit bröd, franskbröd, tortillabröd eller liknande och tomatsalsa, gräddfil, rödlök, majs o s v. Fantasin sätter gränserna …guacamole, fetaost, majschips…

Efter 7 timmar i ugn.

Fisk- och räksoppa med aioli

En enkel och matig fisk- och räksoppa med aioli.

Aiolin lyfter soppan en dimension -tänk att jag höll på att glömma att ställa fram den!

Till 3- 4 personer

 Fisksoppa

 500 gram räkor med skal, spara räkskalen!

olivolja

4 portionsbitar lax

400 gram torsk

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

6 dl vatten

5 dl grädde

2 msk tomatpuré

1 msk vitvinsvinäger

salt

cayennepeppar

en nypa paprikapulver

 Aioli

 2 äggulor

2 vitlöksklyftor

1 msk vitvinsvinäger

2 – 2,5 dl neutral olja, (ex-vis rapsolja)

1 krm salt

peppar

runda gärna av med lite creme fraiche, valfri mängd

 Garnering: Färsk dill

 GÖR SÅ HÄR

Aioli

Blanda äggulor, pressad vitlök, vitvinsvinäger och olja en hög skål. Vispa med stavmixer till krämig konsistens! Smaka av med salt och peppar. Runda eventuellt av med en klick creme fraiche till önskad konsistens. Om man vill kan man tillsätta en tesked fransk senap.

Förvara i kylskåpet fram till servering.

 Fisksoppa

Skala räkorna, (spara räkskalen).
Finhacka löken och vänd ner i stekpanna el kastrull, pressa ner vitlöken.
Fräs löken mjuk. Rör ner tomatpuré och tillsätt räkskalen.
Fräs runt, lite hastigt, utan att bränna skalen. Tillsätt vattnet och låt sjuda i 15 minuter.
Skär fisken i lagom stora bitar –lägg åt sidan.
Sila bort skalen från fonden – ett par gånger. Så att alla skal och rens är borta. Ställ tillbaka på spisen igen. Häll i grädden och låt sjuda upp. När det börjat koka så vänder du ner fiskbitarna. Låt sjuda upp och koka i 7 – 10 minuter, beroende på hur stora bitar du gjort.
Häll, under omrörning, ner vitvinsvinägern. Smaka av med salt, en nypa paprikapulver och lite cayennepeppar.
Precis innan servering, vänd ner räkorna – de ska bara bli genomvarma, inte koka.

Servera tillsammans med aioli!

Fond - räkskal

Inspiration: Jennys matblogg

Fläskfilégryta med smak av soltorkad tomat

I mitten av april lanseras Mutti Intenso -tre nya tomatpastor! Tomatpastorna kommer i tre olika smaker och är var för sig ett komplement och smakförhöjare i all sorts matlagning. Man kommer att hitta dem på ICA och priset kommer att ligga på cirka 14-17 SEK. Jag är inte sen med att testa då jag har alla tre i mitt skafferi 🙂

Vilka är då smakerna, (helt utan tillsatser)?

Intenso med stekt lök: en tomatpasta med finhackad lök som stekts lätt i italiensk jungfruolivolja.

Intenso med soltorkad tomat: en tomatpasta är bitar av Muttis egna solmogna soltorkade tomater blandats i.

Intenso med grönsaker: en tomatpasta med färsk lök, morot, selleri samt lite olivolja för att runda av smaken.

I kvällens fläskfilégryta testade jag tomatpastan med soltorkad tomat och det blev en smakförhöjare. Servera gärna tillsammans med hemmagjord klyftpotatis. Måtten nedan är bara en fingervisning, bara att anpassa efter antal munnar!

Portioner: 4

Fläskfilégryta

1 st fläskfilé

2 tsk dijonsenap

1 röd paprika

2-3 vitlöksklyftor

1 gul lök

2 msk tomatpasta Intenso soltorkad tomat

en burk champinjoner, eller en näve färska

1 msk kalvfond

1 msk honung

3 dl grädde

100 g philadelfiaost eller creme fraiche

salt

nymalen svartpeppar

chiliflakes, efter smak och tycke

potatis/morötter

Gör så här

Börja med att skala potatisen och klyfta den, samt ev morötter. Ringla över raps- eller olivolja. Tillsätt( ört)salt och peppar och in i ugnen på 225 grader.

Slanta upp fläskfilén och stek skivorna i smör. Salta och peppra, lägg åt sidan. Bryn lök, vitlök, paprika och champinjoner. Tillsätt köttet och blanda i övriga ingredienser och låt detta puttra ihop på svag värme.

Servera med en grönsallad.

Drinktilltugg!

Potatisbakelse med västerbottensost

Här kommer en finfin potatisbakelse. Röran räcker till cirka 4-5 st små ugnsformar. Utmärkt att förbereda inför festen. Jag serverade tjocka rostbiffsskivor till potatisbakelserna. Rostbiffsskivorna vände jag i stekpannan, kryddade dem med timjan och rosmarin. Sedan vispade jag ur stekpannan med lite vatten och tillsatte både grädde och creme fraiche. En skvätt fond åkte i också. Smaka av med salt och peppar. Red eventuellt med Maizena.

Ugn: 175 grader i cirka 20-30 minuter

Potatisbakelser

6 st potatisar

2 dl creme fraiche, (den feta)

2 ägg

1 kryddmått vitpeppar

1 tsk salt

1 nypa paprikapulver

1 liten purjolök, finstrimlad, (alternativt gul lök eller vitlök)

2 dl västerbottensost, (spara till garnering också)!

Gör så här

Rör ihop creme fraiche, ägg, hälften av osten, löken och kryddorna. Skala och riv potatisen grovt, (en i taget och lägg potatisrivet vartefter i blandningen, så inte potatisen hinner bli mörk). Smöra fyra portionsformar och fyll dem med blandningen. Tryck till lite lätt på toppen och strö över resterande av osten. Gratinera i ugnen i cirka 20-30 minuter.

Osttoppade scones

Scones =helgfrukost. I alla fall med jämna mellanrum! Varma goa bröd som alltid är lika uppskattade. Här kommer en variant med havregryn toppade med ost och flingsalt. Ger ett generöst antal bitar. Tillbehör är ju förstås ost och marmelad …eller som idag jordnötssmör och jam!

Portioner: 4 (minst)

Ugn: 250 grader

Ingredienser

7,5 dl vetemjöl

2,5 dl havregryn

0,5 dl strösocker

4 tsk bakpulver

2 tsk salt

100 gram smör

3 dl mjölk

riven ost, cirka 1 dl

flingsalt

Gör så här

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Tärna ner smöret och nyp ihop till en smulig massa.  Tillsätt mjölk och forma till en deg. Forma en kort, tjock rulle av degen och dela i fyra lika stora delar. Platta ut varje bit med handen, (cirka cm-tjocka) på en bakplåtspappersklädd plåt. Skär ett kryss över och nagga med en gaffel. Pensla bröden med vatten, toppa med riven ost och flingsalt. Grädda bröden i mitten av ugnen i cirka 10 minuter, eller tills de fått fin färg.

Servera med ost och marmelad.

Inspiration: Jennys matblogg

Kasslerpanna

Hur man får en bit kassler förvandlas till en, ständigt återkommande, kasslerpanna. Mycket god vardagsmat, om man gillar curry förstås 🙂

Portioner: 4 st

Ingredienser

en bit benfri kassler, cirka 600 g

smör att steka i

2-3 tsk curry

3 krossade vitlöksklyftor

1 st finskivad purjolök

1 röd paprika, fintärnad

5 msk tomatpuré

3 dl grädde, 40 %-ig

1 liten burk creme fraiche

salt

svartpeppar

pasta penne

Gör så här

Strimla kasslern. Smält smör i en stekpanna och pudra över curry. Stek kassler, purjolök, vitlök och paprika i några minuter. Rör i tomatpuré, grädde och creme fraiche. Smaka av med salt och peppar. Servera kasslerpannan med förslagsvis pasta penne och en grönsallad.

The Black Box, Pata Negra och Texmexgratäng

 Svenskarnas egenvalda boxvin är här. Ett tusen svenskar röstade och Pata Negra Tempranillo vann!

I början av året fick svenska folket för första gången välja vin till en ny bag-in-box, med lansering 1 april 2013 i Systembolagets beställningssortiment. Vinet tillhör produktfamiljen Pata Negra och är tillverkat av druvan Tempranillo. Den ungdomliga och fruktiga smaken har inslag av plommon, körsbär, lakrits, choklad, peppar och vanilj.

Beställ vinet HÄR!

Valet stod mellan tre röda kvalitetsviner som gick under namn, kopplade till konsumtionstillfället:

  • The Social
  • The Foodie
  • The Cozy

Drygt 1000 röster senare har svenska folket gjort sitt val: ”The Cozy”. Vinet som representerar det mysiga (cozy) valet och nu fyller boxen är Pata Negra Tempranillo. Det är ett fruktigt, mjukt och kryddigt rött vin från Spanien.
 
De flesta svenskar föredrar ett boxvin som passar till myskvällen. Det visar omröstningen i tävlingen The Black Box.

Det känns roligt att över 1000 svenskar engagerat sig i att välja vin till denna nya bag-in-box. Inte helt oväntat vinner ett vin som är perfekt till ”myskvällen”.

Pata Negra Tempranillo har en mjuk och fruktig smak som kommer att tilltala många svenskar. Det passar fint på egen hand eller varför inte till fredagens tacomys?, säger Peter Dennbrink, marknadschef på PrimeWine Group.

Om vinet
Pata Negra Tempranillo (75253) , 3000 ml, 219 SEK.
Druva: 100% Tempranillo
Doft: Fruktig, ungdomlig, aningen kryddig doft med fatkaraktär, inslag av körsbär, plommon, örter, svarta vinbär, lakrits, choklad och vanilj.
Smak: Ungdomlig, fruktig, aningen kryddig, balanserad smak med fatkaraktär, inslag av plommon, körsbär, örter, lakrits, choklad, peppar och vanilj.

Om urvalsprocessen
Vinet valdes dels ut via svenska folkets röster, som vägde 75 %, dels via en jury bestående av ett antal välkända matbloggare. Jurymedlemmarna provsmakade vinerna, till skillnad från svenskarna som röstade online och därför förlitade sig på smak- och karaktärsbeskrivningar. 

Mitt utlåtande: Vinet doftar lite svagt. Känner tydligt körsbärs- och vaniljsmak. Ett ypperligt sällskapsvin och passar, precis som på beskrivningen ovan, perfekt både till tacosen och efter tacosen. En helkväll, med andra ord! 🙂

Texmexgratäng

Eftersom jag valt att smaka boxen just en ”myspysfredag”, när regnet öser ner utanför fönstret, föll valet på många svenskars fredagsrätt -någon variant av tacos! Här kommer ett snabbt och enkelt recept på texmexgratäng. Inga starka kryddor eller jalapenos, men servera gärna det som tillbehör samt en krispig sallad. Glöm inte nanchos!

4 port

Ugn: 225 grader i cirka 20 minuter

Ingredienser

600-800 g blandfärs, (cirka)

1 stor gul lök

1 röd paprika

1 burk finkrossade tomater

1 påse tacomix, (se min egen)

2-3 vitlöksklyftor

3-4 dl riven smakrik ost

5 dl creme fraiche

1-2 askar philadelphiaost

salt/peppar

Nanchos

Gör så här

Bryn köttfärsen i en stekpanna, mot slutet tillsätt hackad gul lök och tärnad paprika. Salta o peppra en aning. Tillsätt kryddblandningen och rör om. Rör i de finkrossade tomaterna, pressad vitlök. Tillsätt eventuellt en gnutta vatten. Låt blandningen puttra ihop lite.

Under tiden gör du såstäcket: Rör ihop creme fraiche och philadelpiaost i en bunke. Tillsätt lite peppar. Ställ åt sidan.

Häll ner köttfärsblandningen i en ugnsfast form. Bred ut creme fraicheblandningen över köttfärsen. Toppa med riven ost.

Gratinera i mitten av ugnen i cirka 20 minuter, eller tills det bubblar och fått fin färg.

Serveringsförslag: Krispig grönsallad, jalapenos och guacamole …och så nanchos förstås! 

 Vinglas: Riedel, (TACK Yvve & Larsa)!!!

Chevrépaket

Påsken har varit lång och bjudit på det mesta i matväg, bl a den här goda förrätten.

Förrätten går bra att förbereda. Ställ chevrépaketen i en ugnsfast form, plasta in och ställ in i kylen. Tag fram och gratinera när gästerna kommit.

Eller varför inte servera som ensamrätt, en fredagskväll 🙂

Portioner: 4 st

Ugn-GRILLelement: 225 grader

Det här behöver du

4 skivor vit formfranska

4 centimetertjocka chevréskivor

8 skivor lufttorkad skinka

honung, flytande

blandsallad, ex-vis machesallad

blandade nötter, (en näve)

crema di balsamico/hallonsmak

Gör så här

Sätt ugnen på 225 grader/grillfunktion.

Måtta ut en rundel vardera ur formfranskan. Försök ta ut ungefär lika stor rundel som storleken på getosten.

Lägg getosten på respektive rundel och lägg 2 st lufttorkad skinka, (som ett kryss) över varje paket och stoppa in ändarna under brödskivan. Ställ chevrépaketen i en ugnsfast form. Ringla honung över varje paket.

Rosta nötterna i en torr stekpanna. Förbered hit.

Gratinera chevrépaketen i mitten av ugnen i cirka 10-15 minuter.

Tag fram fyra tallrikar och toppa dem sallad. Ringla crema di balsamico/hallon över salladen. Placera paketen på salladen. Ringla över mera crema di balsamico/hallon.

Strössla över nötterna och servera genast!

Potatisstubbar med gratinerad fläskytterfilé

Söndag kväll… och en fläskytterfilé upptagen ur frysen.

Dagen har ägnats åt tapetsering i ett av rummen här hemma. (Ja, öronkristallerna är äntligen HELT på sin plats)! En långpromenix, stod också på agendan, BURRR!!! Sedan lite träning, (mage-rumpa), HUA!  Ja, så kan man oxå slå ihjäl en söndag!

För att återgå till maten… Först tänkte jag servera hasselbackspotatis till kötten, men det fick bli potatisstubbar istället. Tja, varför inte?

Det här behöver du

Potatis, (jag hade mjölig)

olivolja

Herbamare örtsalt

nymalen svartpeppar

Gör så här

Skala potatisen och skär alla sidor runt om så det blir en stubbe av varje potatis. Lägg stubbarna i en ugnsfast form. Ringla över olivolja. Krydda stubbarna med örtsalt och nymalen svartpeppar. In i mitten av ugnen på 220-225 grader, tills potatisen känns färdig med sticka.

När jag ställt in potatisen i ugnen tog jag itu med fläskytterfilén. Vad gjorde jag då med fläskytterfilén?

4 portioner

Det här behöver du

1 st fläskytterfilé

smör att steka i

salt/peppar

1 rågad matsked mjöl

3 dl grädde

1 dl vatten

1 burk creme fraiche smaksatt med soltorkad tomat

2 msk kalvfond

några stänk med DÉlidas chili

1,5 tsk torkad rosmarin

riven smakrik ost, ex-vis Kvibille Cheddar (favvo)!

Gör så här

Skiva upp fläskytterfilen en gång på längden och slanta sedan upp de två bitarna. Stek slantarna i smör i stekpanna och lägg över bitarna i en ugnsfast form.

Värm upp följande ingredienser i en kastrull: 1 rågad matsked mjöl, 3 dl grädde 40 %-ig, 1 dl vatten, 1 förpackning creme fraiche smaksatt med soltorkad tomat, 2 msk kalvfond, några droppar DÉlidas chilisås, 1,5 tsk torkad rosmarin. Låt puttra ihop någon minut, smaka av med salt o peppar och häll blandningen över köttet.

Toppa med en påse riven ost, Kvibille Cheddar. Gratinera i ugnen på 200 grader, (sänk värmen om du har inne potatisen på 225 grader o låt potatisen gå färdig bredvid köttet) i cirka 20 minuter.

Receptet är inte helt olikt det HÄR som jag publicerade för litesen.

Fettuccine chicken Alfredo

Så var det dax att fixa fredagsmaten! Erkänn att veckorna bara ruuuuusar fram! Men det är bra, desto snabbare kommer våren 🙂

Ikväll fick det bli en krämig fettuccine chicken Alfredo. Har ingen aning om ifall det ska vara vitlök i, över huvudtaget -men min starka övertygan är att ha i så mycket vitlök man bara vågar. Hur gott som helst!

Vill oxå passa på att säga G R A T T I S till min kära mor som fyller år idag. HURRA!!! Hon är jättecool och hon är numera jämt ute på Facebook, ha! Jag tycker det är jättekul att hon ”upptäckt” datorns värld och allt som finns inuti. Hon är ute & kommenterar och gillar det mesta, (till barnbarnens förtret, hi)!!! Så söt! 🙂

4 portioner

Ingredienser

3 kycklingfiléer

smör att steka i

4 vitlöksklyftor, (eller mer)!

½ msk Italiensk salladskrydda

Fettucini färsk pasta, 2 pkt =4 port

0,5 gul lök

en näve färska champinjoner

salt

vitpeppar

3,5 dl mjölk

1,5 dl grädde

2,5 dl riven parmesanost

115 g riven smakrik ost, ex-vis Kvibille prästost

1 dl gräddfil

plommontomater

Gör så här

Stek kycklingfiléerna i smör i en stekpanna. Krydda med salt, peppar och Italiensk salladskrydda. Lägg åt sidan.

Koka pastan, enl anvisning på förpackningen.

Smält smör i en stekpanna. Fräs hackad gul lök, pressad vitlök och skivad svamp. Tillsätt mjölk och grädde och rör om. Rör i riven parmesanost och den andra smakrika osten, rör om tills osten har smält. Rör i gräddfil.

Häll av pastavattnet och blanda pastan med såsen.

Tillägg: Pastan kommer att ”förtjocka” såsen ytterligare p g a stärkelse. Är såsen för rinnig, tillsätt en toppredning av mjöl och en skvätt mjölk, (max 0,5 msk mjöl).

Servera pastan i djupa tallrikar och toppa med kyckling och halverade plommontomater.

Mobilblogga test

Äntligen har jag lyckats med appen som gör att man kan blogga med mobilen 🙂
Detta inlägg är *testing-testing*.

Varför inte passa på och läska er med något så delikat som en knäckemacka, med HELLMANN’S Dijonnaise (dijon o majo), ha! Iaf i väntan på att kvällsmaten ska bli klar…

 

20130320-171156.jpg

”Husmanskost, när den är som bäst”.

Visste ni att det finns något som heter ’kristallsjukan’? Har drabbats av det två gånger inom loppet av ett år. Det är MYCKET obehagligt. Intensiv yrsel och illamående/kräkningar. Första gången, när man inte vet vad det är, är förstås värst. Den här gången kände jag igen symtomen och tog det lite lugnare. Men OJ så obehagligt!

Det finns övningar som man kan göra. Huvudrörelser för att få kristallerna, som sitter i öronen, på plats. Kristallerna har nämligen lossnat från sin ursprungliga plats och förflyttat sig till balansorganets båggångar där de rullar runt vid huvudrörelser och irriterar balansinnescellerna. HUA!

Det är ofta väldigt svårt att finna en orsak till varför någon drabbas men den kan uppstå efter att man slagit i huvudet eller på grund av ett virus på balansnerven, vestibularisneurit. Kvinnor drabbas också oftare än män. Kristallsjuka är inte farligt, men nog så obehagligt.

Jag vet flera som haft det, men varit fri från det sedan länge. Hoppas på det!

Om man inte har kristallsjukan, så kan man ju alltid roa sig med att göra frikadeller, ha! HÄR finns receptet, som är publicerat sedan tidigare.

Bra när någon mera i familjen är med och sätter ihop en veckomatsedel. På så sätt blir man påmind om rätter man gjort ”för längesen”. Gott är det i alla fall och inte alls krångligt. Tvärtom. Rulla färs-koka-göra sås på buljongen.

Överblivna frikadeller fryses in. Bara att tina och steka till i stekpannan -vips blev det köttbullar istället!

Ha det gott!

 

Thaibiff i ostronsås

Thailändska smaker brukar jag inte använda i mitt kök -men väldigt gott, måste jag erkänna. Får alltså blir ändring på det! Den här rätten blev iaf en perfekt avrundning på den här veckan.

Lite senare, till söndagsfilmen, blir det den här goda kokoskladdkakan med grädde. Mmmmm!!! Filmen, som ska ses är, ’En oväntad vänskap’. Jag har hört så mycket bra om den filmen. Återstår att se 🙂

4 portioner

Det här behöver du

400-500 g lövbiff

1 vitlök solo, (eller 3-4 st klyftor)

4 msk olivolja

c:a en tumme stor färskriven ingefära

1,5 tsk salt

3 tsk socker

svartpeppar, nymalen

8 tsk ostronsås

4 tsk japansk soja

4 tsk flytande kycklingfond

2 dl vatten

1,5 gul lök

ett knippe salladslök

Till servering: Jasminris

Gör så här

Finhacka vitlöken och strimla biffen. Fräs i olja.

Tillsätt ingefära, kryddor, ostronsås och soja.

Tillsätt fond, vatten, hackad gul lök och låt puttra i någon minut.

Toppa med skivad salladslök.

Servera med jasminris.

Krispig rosmarinpotatis, parmesansås och parmesansmör

 Halloj!

Gillar man parmesan, kommer här det ultimata receptet. Krispig ugnstekt rosmarinpotatis med parmesansås, serverad med mediumstekt oxfilé toppad med gott parmesansmör. Mycket parmesan alltså  -men huuur gott är inte det!!!!

Börja med parmesansmöret -ska ligga i kylen i en timma innan servering.

Ugn: 225 grader i cirka 30 minuter

Rosmarinpotatis

900 g potatis (ex-vis 1 påse delikatesspotatis)

olivolja

0,5 dl ströbröd

0,5 dl grovriven parmesanost

0,5 – 1 tsk rosmarin, torkad el färsk

1/4 tsk lökpulver

0,5 tsk vitlökspulver

salt & peppar

Parmesansås

2 dl grovriven parmesan

2 dl grädde 40 %-ig

salt & peppar efter smak

Parmesansmör

100 g rumstempererat smör

1 dl riven parmesanost

flingsalt

Gör så här

Rosmarinpotatis: Blanda ströbröd, grovriven parmesanost, rosmarin, lökpulver och vitlökspulver, salt och peppar i en liten skål.

Skala eventuellt potatisen, (jag brukar behålla skalet på). Klyfta potatisen och fördela potatisen på en bakplåtspappersklädd långpanna. Häll över olivolja och blanda runt ordentligt. Strö över ströbrödsblandningen och blanda så all potatis blir täckt runt om.

Ugnsbaka potatisen, i mitten av ugnen, i cirka 30 minuter. Vänd försiktigt runt potatisen ett par gånger, under tiden, så de blir jämnt gyllene. Tag ut och strö över salt. Servera!

Parmesansås: Blanda riven parmesanost och grädde i en kastrull. Låt koka upp, sänk värmen och låt sjuda en liten stund. Smaka av med salt och peppar.

Parmesansmör: Blanda ingredienserna och packa in i plastfilm. Låt stelna i kyl eller frys någon timma. Skär upp i skivor och servera till en köttbit.

 

 

 

 

 

Limited edition Risifrutti

Har ni provat?!?

Efter den stora succén med Risifrutti Saffransguld kommer nu uppföljaren – Risifrutti Piñacoco.

Procordia skriver följande: ”Risifrutti är ett av svenska folkets favoritmellanmål och vi vet utifrån framgångarna med de tidigare utgåvorna av säsongssmaker att de är mycket uppskattade.

Lagom till att de flesta har börjat tröttna på vintermörkret dyker det upp en ny smak från Risifrutti i mellanmålshyllan. Den nya smaken är en härlig kombination av kokos och ananas och har fått namnet PinaCoco. Risifrutti Piñacoco kommer att finnas i butikerna under en begränsad period, fram till vecka 40 och blir en uppföljare till tidigare populära begränsade utgåvor som varit på tillfälligt besök.

Nu när dagarna blir längre och solen börjar titta fram blir veckorna ofta fulla med aktiviteter. Risifrutti är ett perfekt och gott mellanmål som får energin att räcka till längre.

Den nya smaken är förpackad med en färgglad och somrig design som lyser upp och får oss att längta efter sommaren.”

Mitt betyg: Kokosen tar inte över i själva riset. Det är bra! Man känner tydligt igen den goda rissmaken. När det gäller ”sylt-delen”, är jag personligen inte speciellt förtjust i just ananas. Men gillar man ananas blir helheten (kokos & ananas) somrig och fräsch. Köpa igen? Både ock, men om jag måste välja gillar jag originalet med den röda sylten bäst.

 

Fläskytterfilé med soltorkade tomater

Ibland slickas det på tallriken här hemma. Denna enkla rätt är en anledning till att göra det! Använd antingen kyckling-, fläsk- eller fläskytterfilé.

Perfekt fredagsmat eller till söndagskvällen.  Innehåller också favoritkryddan –rosmarin!

Ursprungsreceptet är en kycklingrätt, (Kyckling á la Dufwa) som jag fått av svärfar. Jag gjorde en annan variant, bytte ut kycklingen mot fläskytterfilé samt ostgratinerade rätten i ugnen. Ursprungsreceptet finns avbildat sist i detta inlägg.  

Portioner: 4 st 

Ugn: 170 grader i cirka 20-30 minuter 

Det här behöver du

1 st uppskuren fläskytterfilé

1 burk skivade champinjoner

1 dl vatten

3 dl grädde, 40 %-ig

2 msk kalvfond

6-8 st soltorkade tomater i olja

1,5 tsk torkad rosmarin

1 tsk sambal olek

smör att steka i

2 dl riven smakrik ost, ex-vis Kvibille cheddar

(ev 1 tsk Maizena att reda med)

Gör så här

Sätt ugnen på 170 grader. Skiva upp fläskytterfilén i slantar och stek dem i smör. Stek även champinjonerna i smör. Spara stekflottet! Lägg över köttet och champinjonerna i en ugnsform.  Strössla över finskurna soltorkade tomater.

Blanda vatten, grädde, kalvfond, rosmarin, sambal olek och stekflott i en gryta, samt gärna lite oljan/kryddorna från de soltorkade tomaterna. Värm upp och låt puttra något. Red eventuellt med någon tesked, (inte mera) Maizena. Häll över den varma såsen i ugnsformen. Strö över riven ost. Grädda i mitten av ugnen i cirka 20-30 minuter.

Servera med exempelvis pasta penne eller tagliatelle och en krispig sallad.

Toppa med riven ost o gratinera i ugnen.

 
 

Cupcakes med hasselnötsfrosting

Såg kocken Roy Fares göra dessa smarriga cupcakes på TV. Givetvis blev jag inspirerad, vilket resulterade i ett mycket gott eftermiddagsfika i den härliga vårsolen!!!

Antal: 12 st

Ugn: 170 grader

Cupcakessmet

100 g vetemjöl, (1 ¾ dl)

150 g strösocker, (1 ¾ dl)

30 g kakao, (3/4 dl)

3 g bakpulver, (1/2 tsk)

3 g bikarbonat, (1/2 tsk)

3 g maizena, (1 tsk)

3 g salt, (1/2 tsk)

8 g vaniljsocker, (1 msk)

55 g ägg, (1 st)

75 g mjölk, (3/4 dl)

40 g vegetabilisk olja, (1 dl)

50 g varmt kaffe eller kokande vatten, (1/2 dl)

Hasselnötsfrosting

150 g mörk choklad – smält

250 g osaltat smör – rumstemperatur

150 g florsocker, (2 ½ dl)

8 g vaniljsocker, (1 msk)

2 g salt, (1/4 tsk)

100 g nutella, (1dl)

Gör så här

Cupcakes: Sätt ugnen på 170 grader. Sikta alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ägg, mjölk och vegetabilisk olja lite lätt med en handvisp. Blanda i äggvispningen med de torra ingredienserna och tillsätt det varma kaffet och blanda väl, smeten kommer att vara lös. Vill du inte ha kaffesmak tillsätter du varmvatten. Fyll dina cupcakeformar lite mindre än 3/4 med smet. Grädda mitt i ugnen på 170 grader i 16 – 17 min. Gör stickprov, ta ut och låt svalna helt innan du lägger på frosting.

Hasselnötsfrosting: Hacka chokladen och smält försiktigt i mikron eller över ett vattenbad. Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och salt vitt och fluffigt. Vispa i nutella och den smälta mörka chokladen, vispa väl. Är frostingen lite lös kan du stoppa in den i kylen i 10 minuter.

 

Mia Moscato

 Mia Moscato, säljstart 2013-03-01, är ett helt nytt mousserande vin som utvecklats specifikt för den svenska marknaden av den spanska producenten Freixenet.

Det är ett friskt och druvtypiskt vin med inslag av päron, fläder, apelsinskal och citrus. Smaken är balanserad och med en härlig mousse.

Vinet är utvecklat av den kvinliga vinmakaren Gloria Colell som strävar efter att skapa moderna, fruktdrivna och aromatiska viner.

Mia Moscato är ett sött mousserande vin som passar utmärkt till frukt- och bärbaserade desserter, choklad och alla typer av bakverk.

Mitt utlåtande

Mycket gott! Härliga bubblor på tungan. Tydlig sötma och syrlighet. Smaken dröjer sig kvar. Ett perfekt dessertvin. Gillar flaskans utseende. Köpa igen? JA

Mia Moscato (nr 7897)

Mousserande vin, vitt sött

Information om drycken

Land: Spanien

Säljstart: 2013-03-01

Pris: 49 kr

Alkoholhalt: 7,0 %

Användning: Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck, eller till desserter innehållande bär eller frukt. 

Smak: Söt, druvig, tydligt blommig smak med inslag av fläder, rosor, päron och citrusskal.SällskapsdryckSällskapsdrycVid tillfällen då du inte vill servera någon mat passar mjuka röda viner med viss fruktsötma, som du hittar bland smaktyperna mjuka & bäriga och fruktiga & smakrika. Föredrar du vitt vin är ett lätt & avrundat med mild fruktsyra ett bra alternativ. Karaktärsfulla öl med viss sötma och eldighet kommer också bäst till sin rätt på egen hand.

Färg: Blek, ljusgul färg.

Leverantör: Freixenet Nordic AB

Producent: Freixenet

Råvaror: Muskat

Doft: Druvig, tydligt blommig, druvtypisk doft med inslag av fläder, rosor, päron och citrusskal. /Källa: Systembolaget

 

Parmesan- och baconpotatis

 Här kommer en urgod potatis! Passar ypperligt som tillbehör till en god köttbit.

 Ugn: 225 grader i 25 minuter + 175 grader i 20 minuter

 Det här behöver du

 1 msk olivolja

2 pkt rökt bacon, (jag köpte min på Hemköp)

1 påse delikatesspotatis, cirka 900 g

2 vitlöksklyftor

2 dl riven parmesanost

flingsalt

nymalen svartpeppar

persilja

Gör så här

 Koka potatisen, behåll skalet på, i cirka 12-15 minuter, låt svalna något. Skär/klipp baconen i bitar. Stek baconbitarna, knappt klara, de ska vara mjuka och ganska dallrigt färglösa. Spara baconflottet!!! Ställ baconen åt sidan. Finhacka vitlök och persilja. Riv parmesanosten grovt. Pensla en bakplåtspappersklädd ugnsplåt med olivolja och stekflottet från baconen. Dela den kokta potatisen i halvor eller kvartar. Fördela potatisen på plåten och blanda runt. Salta och peppra. Ugnsstek potatisen på 225 grader i cirka 25 minuter, rör eventuellt runt potatisen efter halva tiden så blir det färgade runtom.

Tag ut plåten efter att det gått 25 minuter och SÄNK värmen till 175 grader. Strössla bacon, vitlök och riven parmesan över potatisen. Fortsätt att ugnssteka på 175 grader i cirka 15-20 minuter, eller tills potatisen fått fin färg och osten smält. Tag ut plåten och strössla över persilja. Servera genast! MUMS!

 


Ostfrallor

Ostfrallor brukar efterfrågas här hemma med jämna mellanrum. När jag inte bakar egna ostfrallor,  så brukar jag köpa hem från cafeterian på mitt arbete.

Ibland toppar jag frallorna med Goudaost och ibland med Edamerost. Den här gången toppade jag med Wästgöta Klosterost -de förstnämnda ostarna blir dock absolut godast på.

Ugn: 225 grader i cirka 15 minuter

Antal: 18-20 st

 Det här behöver du

 1 paket jäst/50 g

5 dl vatten

1 msk olivolja

1,5 tsk salt

cirka 12 dl vetemjöl

riven ost, (ex-vis Edamer- eller Goudaost)

 Gör så här

 Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen i 37 %-igt vatten. Rör i olivolja och salt. Tillsätt mjöl, lite i taget tills degen går ihop och känns smidig, (samt släpper kanterna, om du knådar i maskin). Mjölmängden kan behöva minskas eller ökas, känn dig fram.

 Forma degen till en avlång rulle och skär 20 st bitar. Rulla varje bit till en boll som du fördelar på två bakplåtspappersklädda plåtar. Låt jäsa under bakduk i cirka 1 timma.

 Sätt ugnen på 225 grader.

 Pensla de färdigjästa bullarna med vatten. Strössla över den rivna osten. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter, eller tills bullen känns luftig, när du vippar på den och osten fått fin färg.

Smulpaj

Receptet avser en stor paj, men här har var och en fått ”sin egen” dessert. Till fyra småpajer är det lagom att halvera receptet.

Under smulet har jag gömt björnbär, hallon och blåbär. Servera med glass eller lättvispad grädde.

Ugn: 225 grader i cirka 25 minuter

Smuldeg, 1 stor paj

2,5 dl vetemjöl

200 g kallt smör

1,5 dl råsocker

1,5 dl kokosflingor

1,5 dl havregryn

Bärfyllning

10-12 dl bär (t e x hallon, smultron, röda vinbär)

1 dl strösocker

1 msk majsstärkelse

smör, till formarna

Gör så här

Fyllning: Blanda bär, strösocker och majsstärkelse i en skål. 

Smuldeg: Nyp ihop alla ingredienser tills det blir en smulig deg. 

Lägg bärblandningen i botten av smorda ugnsfasta formar, (eller en stor pajform). Strössla smuldegen över bären.

Grädda pajerna/pajen i mitten av ugnen, cirka 25 minuter, eller tills färgen blivit gyllene.

 

Kokoscupcakes

Dessa cupcakes blir riktigt stora och fina. Inte äta alla på en gång? Då kan det vara bra och veta att frosting går bra att frysa in i en liten plastpåse. Bara att ta upp och tina i kylskåp, vispa upp på nytt och dekorera.

Med tanke på kakornas utseende, skulle man helst vilja servera dem till påsk. Ser ut som ett ägg på toppen 🙂

 

Antal: 12 st

Ugn: 175 grader i cirka 15 minuter

Det här behöver du

1 dl riven kokos

100 g rumsvarmt smör

2 1/2 dl socker

2 ägg

1 dl gräddfil

3 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

Frosting

50 g rumsvarmt smör

4 dl florsocker

150 g färskost, ex philadelphiaost

 marmelad till topping

Cupcakes

Sätt ugnen på 175°C.

Rosta kokosen lätt gyllene i en torr och het stekpanna. Låt svalna. Mixa i matberedare till ett fint pulver.

Vispa smör och socker ca 5 minuter med elvisp.

Tillsätt äggen under fortsatt vispning. Tillsätt gräddfil och vispa till en jämn smet.

Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt i en separat bunke.

Tillsätt/sikta mjölblandningen och sedan kokosen i smeten. Vispa snabbt ihop.

Fyll smeten i muffinsformar, (gärna ställda i en muffinsplåt). Grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter eller längre beroende på ugn. Känn med sticka. Låt svalna helt.

Frosting

Vispa ihop smör och florsocker med elvisp. Tillsätt färskost. Vispa smeten slät.

Toppa varje muffins med frosting och en klick marmelad.

Hallonpannacotta med nutellagömma

I helgen bjöds här på krämig hallonpannacotta. Gudomligt gott med nutellagömma i botten.

Glöm inte att låta pannacottan stå framme i rumstemperatur i cirka 10-15 minuter, innan servering. Risken är annars att nutellan blivit för hård under tiden som den stått på kylning.

Receptet avser gott och väl cirka 6 portioner, (jag gjorde 4 stora vilket är mastigt).

Receptet har jag hittat på den här sidan.

Ingredienser

2 1/2 gelantinblad

1 vaniljstång

3 1/2 dl vispgrädde

1 1/4 dl socker

250 g Philadelphiaost

1 pkt frysta hallon, ( cirka 200 gram )

12 msk nutella, (2 msk nutella i botten på varje)

Gör så här

Lägg gelantinbladen i blöt. Dela vaniljstången och skrapa ut fröna, lägg i en kastrull tillsammans med grädden och socker. Låt gärna själva vaniljstången koka med en stund. Koka upp under omrörning. Ta bort stången. Tillsätt det utkramade gelantinbladen och rör noga. Mixa hallonen slätt och rör ihop med philadephiaosten blanda sedan ner i smeten genast och häll upp i portionsformar och ställ kallt tills dom stelnat.

Tillägg: Låt pannacottan stå framme i rumstemperatur i cirka 10-15 minuter, så mjuknar nutellan och blir len och god.

 

Nutella i botten. Toppa gärna med färska bär.

 

Italiensk kycklingpasta

T.G.I.F!!! Härligt med helg, efter en hel arbetsvecka. Lite återhämtning, alltså 🙂 Kvällens middag fick bli Italiensk kycklingpasta. Orignalreceptet från Arla hittar du här. Jag har gjort om receptet och satt min egen lilla touch på det. Blir säkert gott vilket som. Tasteline har ett liknande recept här, som jag tror de flesta har gjort någon gång -jag har nog gjort det 100!

Här kommer min variant:

Ingredienser

1 st grillad urbenad kyckling

2,5 dl grädde, 40 %-ig

1 dl creme fraiche

1 msk tomatpuré

250 g bladspenat (fryst eller färsk)

8 st soltorkade tomater i olja

1 vitlök solo

1 tsk salt

1 krm svartpeppar

1 tsk paprikapulver

1 tsk D E´Lidas chilisås, (finns att köpa här)

1 tsk brun farin

300 g pasta tagliatelle, (jag hade Barilla Capellini hemma)

Gör så här

Bena ur kycklingen. Tina den frysta spenaten och krama ur vattnet, alternativt använd färsk spenat. Tag fram en kastrull och blanda grädde, creme fraiche, tomatpuré, pressad vitlök och kryddor. Tillsätt strimlade soltorkade tomater och bladspenat. Rör ner kycklingbitarna och värm såsen i några minuter. Koka pastan. Klart!

1 st vitlök solo

Tillsätt urbenad kyckling och bladspenat.

Spännande juice

ICA lanserar opastöriserad juice  – frukt rakt ner i flaskan

ICA lanserar nu en helt ny juicelinje med opastöriserad juice – frukt rakt ner i flaskan. Juicen ingår i ett sortiment av exklusiva opastöriserade juicer av högsta kvalitet där man inte kompromissat med vare sig smak, näringsvärde eller hållbarhet. 

– Den nya juice är en opastöriserad juice som inte har gått igenom någon värmebehandling. Ju mer pastöriserad en juice är, desto lägre är den naturliga C-vitaminhalten. Eftersom juicen är en opastöriserad juice så behålls den naturliga smaken och nyttigheterna bättre, säger ICA. 

ICA skriver vidare …En stigande trend är att allt fler väljer att umgås runt frukostbordet. Den ”sociala frukosten”; frukostmöten eller frukostdejter, hemma eller på café – blir allt mer populärt. Den här trenden syns väl på Instagram och Facebook där allt fler postar bilder på sitt frukostbord. En smakrik och lyxig juice som ICA:s nya juice är en produkt som sätter guldkant på frukosten och tillför det ”lilla extra”, oavsett om du bjuder dina vänner på brunch hemma eller om du är på språng.

ICA:s juice kommer att finnas i halvlitersflaskor men även i mindre flaskor ”on the go” – perfekt att avnjuta om du behöver en uppfriskande paus och vitaminkick även om du har ont om tid. 

ICA Frukt rakt ned i flaskan lanseras under februari i följande smaker (fler smaker kommer även att lanseras):

• Apelsinjuice, 0,5 och 0,25 liter.

• Äpple/päron/hallonjuice, 0,5 och 0,25 liter.

Ädelostsoppa med broccoli

En finfin soppa signerad 56kilo.se  Bra vardagsmat -mättande och god. 

Jag brukar ha en stor påse broccoli i frysen, så det fick bli den varianten på soppa. Säkert ännu godare med färsk broccoli.

JAG serverade knäckebröd till soppan.

4 portioner

500 g broccoli, (helst färsk!)

0,5 gul lök

1 msk smör

6 dl grönsaksbuljong

1½ dl vitt torrt vin, (jag tog matlagningsvin)

1 dl crème fraiche

ca 150 g ädelost, (jag tog Kvibille gräddädel)

salt och peppar

Finhacka löken, smält smöret och fräs löken mjuk.

Häll på buljong och vin och låt det koka upp.

Tillsätt broccoli, (ansa om den är färsk) och låt det koka på medelvärme under lock i cirka 10 min, (kortare om du använder färsk broccoli).

Mixa soppan med stavmixer, hetta upp igen och tillsätt crème fraiche och ädelost. Spara lite ost för att smula ovanpå soppan vid servering. Mixa lite till så allt blandas.

Pasta med kyckling- och ädelostsås

En pastasås som är storfavorit här hemma.

Det är viktigt att man blandar samman den kokta pastan med pastasåsen, och rör om ordentligt, innan servering. Red INTE pastasåsen för den reder sig självt i och med att den blandas med pastan. Pastan reder såsen!


Portioner: 4 st

Det här behövs

4 kycklingfiléer

5 dl matlagningsgrädde

1 hönsbuljongtärning

100-140 g ädelost, t e x Kvibille Gräddädel

1-1,5 msk Findus örtkryddor Provencale, se bild

pasta tagliolini eller bucatini

rostade solrosfrön

svartpeppar

smör till stekning

salt, till servering

Gör så här

Skär kycklingfiléerna i tärningar och fräs dem gyllene i smör.

Häll på matlagningsgrädde.

Smula ner hönsbuljongtärningen och ädelosten.

Tillsätt de gröna örterna.

Smaka av med svartpeppar. Red INTE såsen!

Vänd ner den kokta avrunna pastan, (tagliolinin eller bucatini) i pastasåsen och toppa med rostade solrosfrön.

Dra ett varv med saltkvarnen.

Chokladcupcakes med whipped cream cheese frosting

Häromdagen gjorde jag peanut butter cupcakes. Smaken på dem var det inget fel på, men jisses vad de smulade! Jag, som inte är någon expert på området, misstänker att det var jordnötssmöret som var lite väl tilltaget i receptet och att det var smöret som gjorde dem torra. Hur som helst, med en massa frosting till övers i kylen, (whipped cream cheese frosting) svängde jag idag ihop chokladcupcakes istället och använde samma frosting till dem. Den frostingen är verkligen kanon. Mycket smarrig -det kan jag lova. Nog tjatat om det!

Jag gjorde mina chokladcupcakes ”snygga” med presentsnöre -de som känner mig vet att jag inte gillar att dekorera bakverk! Men, de blev faktiskt lite snyggelisnygga, *fniss*. Toppade gjorde jag med mini-Oreo-cookies och mini marshmallows.

Chokladcupcakes

Antal: 12 st

Ugn: 175 grader i c:a 17-20 minuter

Ingredienser

1,75 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

4 msk kakao

2 dl strösocker

50 gram rumstempererat smör

1 dl mjölk

1 stort ägg

Whipped cream cheese frosting -MUMS!

3 dl grädde

1 nypa bakpulver

300 g cream cheese (ex-vis Philadelphiaost)

1 tsk vaniljsocker

knappt 3  dl florsocker

Chokladcupcakes

Blanda alla torra ingredienser i en skål.

Tillsätt rumstempererat smör och rör om så att det liksom blir lite smuligt.

Rör i mjölken och blanda tills smeten är klumpfri.

Tillsätt ägget och blanda tills smeten är slät och fin.

Fördela smeten i 12 st muffinsformar.

Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i cirka 17-20 minuter, (känn med en sticka).

Ställ cupcakesen på ett galler för att svalna. Dekorera.

Frosting

Vispa grädde och bakpulver hårt i en skål. Bakpulvret gör så att man kan vispa grädden hårt utan att det blir smör av den. Blanda cream cheese, vaniljsocker och florsocker i en annan skål. Blanda sedan ihop innehållet i de båda skålarna och vispa på låg effekt tills allt är blandat och fluffigt. Lägg smeten i en spritspåse och börja dekorera!

Om frostigen är för lös kan den ligga och stelna till sig en stund i kylskåpet innan dekorering. Överbliven frosting går utmärkt att frysa. Tina långsamt i kylskåp och vispa sedan upp den igen med elvisp.

”Bara för att vara snäll mot de torra peanut butter cupcakesen, kommer nedan en bild på dem”. Toppade med mini peanut buttercups. Frostingen är nygjord på dessa. (På chokladcupcakesen har samma frosting legat i kylen i ett par dagar).

Chili con carne

Storkok på en enkel köttfärsvariant av chili con carne. Receptet kommer från ICA.se. Jag har dock lagt till lite mera kryddor  iform av kanel och spiskummin. Har även skvätt i lite balsamvinäger. Smaka er fram, så blir det kanon. Rester av denna rätt, kommer om något, smaka ännu bättre 🙂

Har även passat på att googla lite på nämnda rätt.

Utdrag ur Wikipedia

Chili con carne (chilli nahuatl, con carne spanska, översatt chilipeppar med kött) är en kryddstark maträtt som huvudsakligen består av kött smaksatt med chilipeppar. Andra inslag är bland annat lök, vitlök, spiskummin och ibland tomat. Bönor används ibland i rätten och även ris.

Alla recept på chili con carne innehåller åtminstone kött och chilipeppar. Men redan vid urvalet av dessa ingredienser finns det stora skillnader. Alternativt används köttfärs eller kött skuret till tärningar. Om köttet ska vara fläskkött, nötkött eller viltkött är nästa viktiga fråga. Lika ofta finner man kombinationer av olika köttsorter.

Med eller utan bönor?

Bönor är en ingrediens som delar chili-con-carne-världen i två läger. Medan en chili con carne i Texas-stil inte innehåller några bönor, så finns det många andra variationer som innehåller pintobönor eller svarta bönor. En kompromiss kan vara att servera bönorna vid sidan om.

En historisk motivering av användningen av bönor är att chili con carne alltid varit fattigmansmat och bönor var billigare än kött men ungefär lika näringsrikt.

 

Det här behöver du

1 1/2 kg köttfärs

3 msk olja

2 1/2 tsk salt

1/2 tsk svartpeppar

2 tsk chilipeppar

3 röda lökar

3 vitlöksklyftor

3 pkt krossade tomater (à 500 g)

1 burk cocktailtomater (à 400 g)

1 dl chilisås

2 tsk paprikapulver

2 msk tabasco

0,5 tsk malen kanel

1 tsk spiskummin

2 msk balsamvinäger

4 burkar bönor t ex vita eller kidney, (eller ex-vis ICA:s egna i tetrapack). EJ vita bönor i sås!

ev bröd till servering och creme fraiche

Gör så här 

Bryn köttfärsen i omgångar. Krydda med salt, peppar och chilipeppar. Lägg över i en gryta.

Skala och hacka lök och vitlök och fräs den i olja.

Blanda lök och köttfärs. Häll över de krossade, hela tomaterna och chilisås rör om. Krydda med paprikapulver, kanel, spiskummin, balsamvinäger och tabasco. Låt sjuda ca 10 min.

Häll av spadet från bönorna och skölj dem. Lägg ner dem i grytan och koka upp så att det blir varmt.

Servera med bröd t.ex. tortillabröd, feferoni och jalapenos. En klick creme fraiche!

 

Rosmarinkyckling med kokt potatis, gräddsås och sallad

Vardagsrätter på löpande band…! Kategori ’Matkasse’.

Portioner: 4 st

Det här behöver du

ca 800 gram potatis

ca 600 gram kycklingbröstfilé

1 gul lök

1 st vitlöksklyfta

1 msk olivolja

1 msk vetemjöl

1,5 dl vispgrädde

1,5 dl vatten

1,5 msk kycklingfond/1 buljongtärning

2 krm vitpeppar

2-3 krm rosmarin

2-3 krm oregano

1,5 tsk vitvinsvinäger

1 påse sugar snaps

Sallad:

0,5 huvud isbergssallad

2 tomater

0,5 gurka

Gör så här

Skala eller tvätta bara av potatisen och koka den sen i saltat vatten.

Skär kycklingen i ca 3 cm stora bitar. Dela löken i klyftor. Skala vitlöken. 

Hetta upp olja i en stekpanna och bryn kycklingen och löken tills allt fått fin färg. Pudra över mjölet. 

Häll i grädde, vatten och fond/buljong. Pressa i vitlöken. Krydda med vitpeppar, rosmarin, oregano och vinäger. Låt grytan puttra i ca 15 minuter.

Strax innan servering lägger du i sugar snaps.

Gör din grönsallad genom att strimla salladen och skära tomaten och gurkan i skivor. 

Servera. 

Tips: Har du någon specialpeppar i skåpet där hemma som du aldrig använder? Prova den i den här rätten!

Färsbiffar med basilika och blomkålsmos

En snabblagad vardagsrätt som tillägnas kategorin ’Matkasse’.

Portioner: 4 st

Det är behöver du

ca 800 g mjölig potatis

ca 600 g blandfärs

2 tsk baslika

1 tsk salt

2 krm vitpeppar

1 ägg

1 msk smör

Blomkålsmos:

1 blomkål

2-3 msk smör

0,5 dl mjölk

1-2 krm vitpeppar

1-2 krm salt

1 st vitlöksklyfta

Gör så här

Skala eller tvätta bara av din potatis. Koka den i lätt saltat vatten

Koka blomkålen i lätt saltat vatten. Den ska kokas mjuk i ca 20 minuter.

Rör nu ihop färs, basilika, salt, peppar och ägg. Forma smeten till ca 12 biffar.

Hetta upp smör i en stekpanna och stek biffarna.

När blomkålen är färdig häller du av vattnet, klicka i smöret och häll i mjölk. Nu mosar du samman blomkålen med en stavmixer, ballongvisp eller elvisp. Krydda med peppar, salt och vitlök efter smak.

Servera.

Tips: Hur löst du vill att ditt blomkålsmos ska vara avgör du själv. Börja med lite mjölk och fyll på med mer om du tycker att det behövs.

Feta- och persiljesnurror

Goda festsnittar. Förbered genom att rulla ihop och förvara svalt. Skiva upp strax innan festen och grädda. Servera!
 
 

Ugn: 220 grader i cirka 10 min
 
Ingredienser
 
Smördeg på rulle
200 g fetaost eller fårost
en kruka persilja
ev. en gnutta salt
svartpeppar
 
Gör så här
 
Rulla ut smördegen. Riv osten grovt över den, strö över finhackad persilja och peppra.
Rulla ihop en rulle från långsidan, rulla in den i pappret och lägg den svalt.
– Hit kan förberedas flera dagar före –
Skär cm-tjocka skivor och lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
Grädda inför serveringen ca 10 min i 220°.
 
 

Plankstek

Hej igen! Nu är jag tillbaka, efter en tids frånvaro, här på bloggen. En härlig Floridaresa har varit orsaken. Med mig hem på resan fick jag bl a med mig en köttkvarn och ett korvstoppningskit, till min Kitchen Aid. Ni är säkert flera därute som sitter inne med det perfekta receptet på korv. Tar tacksamt emot recept! Mailadress: matochbakverkstan@gmail.com

Här kommer recept på plankstek, som jag gjorde nån dag innan fam åkte till USA. Jag använde färdig bearnaisesås, (Lohmanders original). Lohmanders är tillräckligt fyllig och tjock och får därför följa med in i ugnen. Den rinner inte ut, utan ligger snyggt kvar på sin plats. Mums! 

Portioner: 4

Det här behöver du

biff, (cirka 200 g person)

salt

peppar 

2 st tomater  

smör 

8-12 st grön sparris

8 skivor bacon

färska champinjoner, en näve

1 gul lök

bearnaisesås, (Lohmanders original)

Duchessepotatis

1 kg potatis, (mjölig sort) -inte mindre!

3 st äggulor

3 msk smör

3 msk matolja

salt

peppar

Gör så här

Duchessepotatis: Koka potatisen med skal på. När den är klar pressar du ner den i en bunke. Skalet fastnar i pressen o kastas.

Tillsätt äggulor, smör samt olja och rör om. Smaka av med salt och peppar.

 Biff: Torka av biffarna så att de blir torra. Salta och peppra biffarna runtom. Banka lite lätt på varje biff så att de blir jämntjocka.

Stek biffarna i het panna i några få minuter på varje sida. Köttet ska vara lite rött i mitten, de går sedan klara i ugnen.

Sätt på grillfunktionen på spisen på full värme. Sätt in plankan för att ”bränna” av den INNAN du börjar lägga på plankans ingredienser. Låt plankan svalna.

Dela varje tomat som en ”stjärna”. En tomathalva till varje planka.

Linda 2 skivor bacon runt 2-3 st sparrisstjälkar. Gör fyra ”sparrispaket”. Hetta upp varje ”paket” på stek- eller grillpanna tills de fått fin färg. Tag åt sidan.

Hacka gul lök och finfördela champinjonerna. Stek lök och schampinjoner i lite smör. Salta o peppra lite lätt. Lägg åt sidan.

Lägg moset in en spritspåse och spritsa, eller klicka ut moset runt plankans kanter. Lägg på köttet, tomaterna, baconlindad sparris samt lök/champinjoner. Klicka ut en rejäl klick med bearnaisesås.

Sätt tillbaka plankan i ugnen och grilla av tills duchessen blivit gyllengul.

Servera!

 Glöm nu inte maila mig korvrecept! Julkorv, grillkorv -vad som helst duger! 🙂

Teriyakibiff

 En god och enkel vardagsrätt, som brukar göras här hemma.

4 port

400 g strimlat nötkött, t ex innanlår

1 gul lök

2 morötter

250 g färsk broccoli

1 msk smör

1/2 tsk salt

ca 3/4 dl teriyakisås

2 msk soja, gärna söt

ca 1 tsk sambal oelek

2 1/2 dl mellangrädde

Gör så här

Skala och skiva lök och morötter. Dela broccolin i små buketter och strimla de späda stjälkarna. Bryn köttet, lite i taget, i smör i en stor stekpanna. Salta. Ta upp köttet och fräs grönsakerna. Lägg tillbaka köttet och häll på teriyakisås, soja, sambal oelek och grädde. Låt allt koka några minuter. Servera med ris.

Kolakakor

En kompis bjöd på dumlekakor för ett tag sen. Så gott, tack Yvve! Det var jättelängesen jag gjorde dumlekakor och blev förstås genast inspirerad till att göra ett gäng själv. I brist på Dumle och då jag nu förtiden alltid har några burkar karamelliserad, färdigkokt mjölk i skafferiet, fick dumlen ersättas med denna ljuvliga kola. Det kan väl ändå inte bli fel…!  Kolaburken räcker till dubbel sats kakdeg, d v s 40 kakor. Receptet nedan avser cirka 15-20 st.

Jag har i ett tidigare inlägg tipsat om att det finns färdigkokt karamelliserade mjölk i butik, me like!  

Här är resultatet, MUMS!!!

Antal: cirka 15-20 st

Ugn: 200 grader i 8-10 min

Ingredienser

200 g rumstempererat smör, (obs EJ margarin)

1 dl strösocker

3,5 – 4 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

en ask nobless-choklad

Gör så här

Rör ihop det rumstempererade smöret och sockret, för hand, i en bunke. Blanda ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ned i smör- och sockerblandningen. Arbeta snabbt ihop till en deg och ställ in i kylkåpet i cirka 30 minuter. Tag ut cirka 20 st bitar ur degen, (forma ev som en rulle innan du styckar upp i bitar). Rulla varje bit till en boll och fördela ut i bakformarna. Tryck ut en grop i varje boll och klicka i kolasås. Grädda i mitten av ugnen i cirka 8-10 minuter. Tag ut plåten ur ugnen och toppa varje kaka med en nobless, som sakta får smälta ner i kakan. Låt svalna helt innan servering.

Dumlekaka: Deg som ovan + en halv dumlekola i varje. Finns även mini-dumle i en del affärer.

Lägg en nobless över den varma kakan.

 

Griljerad julskinka

Tänkt vad mycket nytänkande det ploppat upp när det gäller hur man ska griljera sin julskinka. Jag har de sista åren provat lite olika varianter.

Har i år redan hunnit avverka 2 st julskinkor, (bl a rapsskinkan från Scan) varav den ena bestod av en blandning med äggula, sötstark senap och honung, toppad med japanskt ströbröd, (Panko). På  mackan penslar jag oavkortat skinkan med sötstark senap och majonnäs. En vinnande kombo.

Värm ugnen till 200 grader. Torka av skinkan och lägg den i en ugnsform.

Blanda äggula, senap och flytande honung, (mängd beroende på skinkans storlek men jag brukar ta hälften av honungen i förhållande till senapen). Förslagsvis till en liten skinka, 1 äggula, 2 msk senap och 1 msk flytande honung).

Bred blandningen över skinkan och strö över ströbrödet.

Griljera skinkan i mitten av ugnen i cirka 10-15 minuter, tills griljeringen fått fin färg.

Dekorera eventuellt skinkan genom att trycka i kryddnejlikor.

 

 

Polkagrispaj

Den här finfina polkagrispajen hade jag med mig till goda vänner häromkvällen. Grädde, marshmallowfluff, polkagrisar… mums! Jag hade förberett den dagen innan. Bara att ta fram den ur frysen och låta stå framme i rumstemperatur en stund innan servering, (10-15 min på sommaren och närmare 20 min på vintern).

Receptet har jag hittat i boken ’Vinterns söta’.

Pajdeg

20 småkakor med smak av choklad

2 msk kakao

25 g smält smör eller margarin (jag tog 75 gram istället) 

5 dl vispgrädde

1 burk marshmallowfluff

några droppar pepparmyntsolja, (alt pepparmintsarom, läs på flaskan för rätt mängd)

några droppar röd karamellfärg

1 dl polkagrisar + några till dekorering

Chokladsås

125 g mörk choklad

75 g smör

0.5 dl strösocker

0.5 dl sirap

1 nypa salt

0.5 dl vatten

1. Kör kakor, kakao och smör i en matberedare.

2. Tryck ut smulblandningen i en pajform med höga löstagbara kanter. Ställ in i frysen.

3. Vispa grädden och blanda försiktigt med marshmallowfluff och några droppar pepparmyntsolja eller efter smak.

4. Lägg ungefär en tredjedel av krämen i en separat skål och ställ åt sidan.

5. Krossa polkagrisarna i en mortel. Blanda ner i den större mängden kräm.

6. Ta ut pajformen ur frysen och bred ut krämen i pajskalet.

7. Ta resterande kräm och blanda i några droppar karamellfärg. Klicka ut den röda krämen över den vita i formen.

8. Gör med en kniv ett virvlande mönster i krämen.

9. Ställ in pajen i frysen i minst 5 timmar. Ta fram den 10-15 minuter innan den ska serveras. Dekorera med polkagrisar.

10. Blanda ihop ingredienserna till chokladsåsen i en kastrull. Koka upp och rör tills all choklad har smält.

11. Låt småsjuda i ca 10 minuter eller tills såsen blivit tjock och glansig.

12. Servera såsen varm eller kall till pajen.

Julkola med vanilj och havssalt

 Jag har lyckats med att göra kolor, faktiskt!

Cirka 50 kolor

Ingredienser

250 g socker

170 g glykos (finns bl a på apotek i tuber á 50 ml/styck =går åt knappt 3 st tuber)

80 smör

2 dl vispgrädde

1/2 vaniljstång eller 1 tsk äkta vaniljpulver

1/2 tsk havssalt

ca 1 dl havssalt att strö över

Smält ihop smör, grädde, havssalt och vanilj på svag värme i en liten kastrull. Koka samtidigt upp glykos och socker på hög värme i en tjockbottnad kastrull till ca 170 grader, färgen ska då vara ljust bärnstensfärgad.

Tag av kastrullen med det karamelliserade sockret från spisen och blanda försiktigt ner smör- och gräddblandningen. Ställ tillbaka kastrullen på plattan, sänk värmen, och låt koka upp igen. Rör om då och då så att det inte bränns vid i botten och tag av när kolan nått ca 123 grader. Om du är osäker, gör gärna kulprov. Tag ur vaniljstången.

Häll upp kolan i en form klädd med bakplåtspapper. Låt vila någon minut och strö sedan över havssaltet. Låt svalna 4-5 timmar i rumstemperatur, skär sedan i bitar och slå in i smörpapper. Förvara torrt och svalt.

Knäckig kladdkaka

Den här goda kladdkakan, med knäcktäcke, gjorde jag i helgen. Jag dubblerade chokladsmeten, alltså dubbelt så god! Jag ökade på gräddningstiden något, bara att hålla koll och ta ut den när den är lite så där lagom dallrig i mitten och lite fastare i kanten. Låt stå, helst i några timmar eller till dagen därpå.  Receptet nedan är ursprungsreceptet från Arla.

Ugn: 175 grader

8-10 bitar

Chokladsmet

 50 g smör

 1 ägg

1 ½ dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

2 msk kakao

1 dl vetemjöl

½ dl sirap

Knäcksmet

100 g smör

1 dl strösocker

½ dl sirap

½ dl vispgrädde

1 dl havregryn

1 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

Till servering: vispgrädde eller vaniljglass

Gör så här

Sätt på ugnen på 175. Smält smöret som ska användas till chokladsmeten i en kastrull.

Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.

Vispa ägg och socker pösigt i en bunke.

Blanda ner övriga ingredienserna till chokladsmeten. Häll smeten i formen.

Smält smöret till knäcksmeten i en kastrull och rör ner övriga ingredienser.

Bred knäcksmeten ovanpå chokladsmeten.

Grädda kakan i mitten av ugnen ca 20-30 min. Låt svalna.

 Serveringsförslag: vispad grädde eller vaniljglass.

Kola- och valnötskladdkaka

En kladdkaka är alltid bäst dagen efter. Alltså, jag menar dagen efter man bakat den! Det är två skilda smakupplevelse om man äter den direkt eller låter den stå till sig. Den här blir i alla fall så där häääärligt seg och god. Dagen efter.

Ugn: 175 grader i cirka 15 – 20 min

Det här behöver du

100 g smält smör

2,5 dl socker

2 st ägg

1,5 dl vetemjöl

3 msk kakao

1 tsk vaniljsocker

Kolasås

1,5 dl vispgrädde, 40 %-ig

0,5 dl socker

0,5 dl ljus sirap

150 g valnötter

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en stor kastrull och tag åt sidan. Rör ner socker och ägg i smöret och blanda noga. Rör ner övriga ingredienser, rör noga. Häll smeten i en smord och bröad form, (bröa med kakao). Ställ in i mitten av ugnen i cirka 15-20 min, (min var inne 15 min). Låt svalna lite innan du toppar med valnötter och kolasås.

Kolasås: Koka samman alla ingredienser till kolasåsen i cirka 10 minuter. Rör om ofta.

Grovhacka valnötterna och fördela över kladdkakan. Häll kolasåsen över valnötterna.

Servera, dagen efter om du kan 😉 med lättvispad grädde eller vaniljglass.

Gratinerad lax med kräftsås

Fisk fick det bli till kvällsmat, denna söndag. Valet brukar oftast hamna på lax. Fyra portionsbitar lax och rejält med sås. Servera laxen med kokt eller pressad potatis.

Lite senare ikväll huggs här in på en kladdkaka med kolasås. Ska bara åka och handla GRÄDDE först, wrooom!!!

Ugn: 200 grader i cirka 30-40 minuter

Ingredienser

4-6 portionsbitar lax

Kavli kräftost, 200 g

1 burk kräftstjärtar

2,5 dl grädde

1,5 msk hummerfond, eller skaldjusfond

salt

1 krm peppar

1 krm cayennepeppar

1-2 dl riven västerbottensost

färsk dill

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg laxfiléerna i en ugnsfast form. Salta och peppra. Häll av kräftstjärtarna och fördela ut dem över laxen. Koka upp såsen, d v s en blandning av kräftost, grädde, fond och cayennepeppar. Häll såsen över laxen och toppa med riven västerbottensost. In i ugnen i cirka 30-40 min. Servera med potatis, kokt/pressad.

Receptidé: 56kilo

 

Recept kommer i veckan.